Muntendam bestaat op 20 mei honderd jaar

Door Jan Houwing

Bij Muntendam wordt door een speciale jubileumcommissie keihard gewerkt om het 100-jarig bestaan van de club op grootse wijze te vieren. Acht enthousiaste commissieleden zijn er inmiddels in geslaagd een uitgebreid feestprogramma op poten te zetten.

Twee van die commissieleden, Tim Wijsbeek (28) en Gert de Groot (59), zijn ervan overtuigd dat het jubileumfeest een prachtige gebeurtenis gaat worden voor ‘hun’ Muntendam. Binnen de club leeft het jubileum volop en iedereen kijkt reikhalzend uit naar de festiviteiten rondom het eeuwfeest.

Voorbereidingen

We zijn ongeveer een half jaar geleden begonnen met de voorbereidingen,” vertelt De Groot. „We doen veel samen, maar hebben ook ieder onze eigen verantwoordelijkheden. Ik ben bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de muziek en alles rondom de feestavond.”

Wijsbeek vult aan:

„Ik onderhoud het contact met FC De Rebellen, die een wedstrijd tegen Oud-Muntendam gaan spelen. Daarnaast zit ik in de organisatie van het 7-tegen-7-toernooi.”

Oud Muntendam - FC de Rebellen Jubileum wedstrijd 16 mei

Een week voor de officiële oprichtingsdatum

De meeste festiviteiten vinden niet plaats op de officiële oprichtingsdatum van 20 mei, maar in de dagen ervoor. Volgens de jubileumcommissie is dat organisatorisch de beste oplossing.

„Op 14 mei is het Hemelvaartsdag,” legt Wijsbeek uit. „Die dag en ook 15 en 16 mei passen veel beter in het programma om het eeuwfeest te vieren. Op 20 mei zelf is het op het sportpark lastig, omdat er dan al volop voorbereidingen zijn voor het pinksterfeest.”

De nadruk ligt op 16 mei

Het zwaartepunt van de jubileumviering ligt op zaterdag 16 mei. Die dag staat bol van de activiteiten.

Om 14.00 uur speelt een selectie van Oud-Muntendam een wedstrijd tegen FC De Rebellen. In het team van Oud-Muntendam spelen onder anderen Ruben Schaken, Anco Jansen en Jeroen Heubach. Dick Jol zal de wedstrijd leiden als scheidsrechter.

Na afloop van de wedstrijd wordt een krans gelegd door het oudste en het jongste lid van Muntendam.

Koninklijke onderscheiding voor Muntendam

Tijdens de receptie, die om 17.00 uur begint, ontvangt de voetbalvereniging Muntendam een koninklijke onderscheiding, uitgereikt door de commissaris van de Koning.

„Er komt ook een vertegenwoordiger van de KNVB,” vertelt De Groot. „Bovendien zal een shantykoor het clublied van Muntendam ten gehore brengen.”

Daverend feest

Volgens Wijsbeek en De Groot wordt de feestavond in een speciaal opgezette tent op het sportpark een groots spektakel voor leden, oud-leden en andere betrokkenen.

De band Melrose en dj Henk Hazekamp verzorgen onder meer het muzikale programma.

„Mensen kunnen zich via de link op de Facebookpagina van Muntendam aanmelden voor de receptie en de feestavond,” aldus De Groot.

Groot programma

Het jubileum draait niet alleen om de receptie en feestavond op 16 mei. Ook op 14 en 15 mei staan volop activiteiten gepland.

Volgens Tim Wijsbeek is er op Hemelvaartsdag (14 mei) van alles te beleven op het sportpark.

Vanaf 10.00 uur kan de jeugd zich vermaken met onder meer een circuit met luchtkussens en een toernooitje in de pannakooi.

Later op de dag volgt een 7-tegen-7-toernooi.

„In principe kan iedereen van de vereniging hieraan meedoen,” zegt Wijsbeek. „We hebben ook teams uit de buurt uitgenodigd. Gezelligheid staat vooral voorop. In de avonduren is er voor iedereen livemuziek in de feesttent.”

Badeendjesrace

Ook op 15 mei staat er een bijzonder onderdeel op het programma: een badeendjesrace op het water bij café Het Oude Gemeentehuis.

De jubileumcommissie hoopt 3000 lootjes te verkopen voor 2,50 euro per stuk.

De badeendjes krijgen allemaal een nummer en worden vervolgens in het water geplaatst. Met behulp van een brandweerslang worden de eendjes richting een fuik gespoten.

Het eerste eendje dat de fuik bereikt, wint een geldprijs van 750 euro.

„De overige opbrengsten van de badeendjesrace gebruiken we om de kosten van alle festiviteiten te dekken,” vertelt Wijsbeek.

Hartstochtelijke trouwe leden

Wijsbeek en De Groot zijn allebei zeer betrokken bij Muntendam.

Wijsbeek, in het dagelijks leven bedrijfsleider in een supermarkt, speelt al van jongs af aan bij de club en is inmiddels al ongeveer tien jaar de vaste doelman van het eerste elftal.

Daarnaast heeft hij zich regelmatig ingezet voor allerlei organisatorische activiteiten binnen de vereniging.

De Groot, werkplaatschef bij een autobedrijf, kwam twintig jaar geleden via zijn kinderen in contact met de club.

Zijn kinderen voetballen inmiddels niet meer bij Muntendam, maar zelf is hij nog altijd actief als bestuurslid en lid van de jeugdcommissie.

Muntendam is onze hobby

De twee commissieleden hebben de afgelopen maanden bepaald niet stilgezeten.

„Muntendam is onze grootste hobby,” zeggen ze lachend in koor.

„Eigenlijk vinden we het jammer als het feest straks weer voorbij is. Daarom hebben we ons alvast aangemeld voor de organisatie van het 125-jarig bestaan. Maar eerst gaan we volop genieten van het 100-jarig jubileum.”

Deel dit bericht
Lees meer over: ,

Deel het bericht

Facebook
WhatsApp
X
LinkedIn
Email een vriend

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van Jan Houwing

Herman van Bruggen achter de tab bij v.v. Veenhuizen

Van de grote stad naar het platteland

De hectiek van de grote stad werkt vooral op jongeren als een magneet. Toch gebeurt het ook vaak dat mensen na hun wilde jeugdjaren juist

vv Muntendam 100 jaar voetbal

Muntendam bestaat in mei honderd jaar

De voetbalvereniging Muntendam, ooit opgericht door Sander Hoving, bestaat op 20 mei van dit jaar precies honderd jaar. De voorbereidingen voor een groots jubileumfeest zijn