Menu

Personal Training en voetbal

Een voetballer wordt natuurlijk getraind door een voetbaltrainer, maar naast deze voetbal-trainingen en -wedstrijden is het een erg goede toevoeging om met een Personal Trainer aan de slag te gaan. Op deze manier kan er gewerkt
worden aan verschillende doelen die de voetballer sterker, sneller en flexibeler maken. Dit zorgt voor een beter spel en betere resultaten.

Denk bijvoorbeeld ook aan de zomerstop. Deze is net achter de rug en er is door de speler zelf waarschijnlijk wel getraind om het uithoudingsvermogen niet teveel te laten zakken tijdens de zomerperiode. Maar een goede invulling van deze zomermaanden met een Personal Trainer had ervoor gezorgd dat de speler in een veel betere shape het nieuwe seizoen in gaat. Hierdoor zal de start van dit seizoen veel minder zwaar vallen en kunnen er dit jaar meer resultaten bereikt worden.

Personal Training zegt het eigenlijk al, de training wordt totaal persoonlijk gemaakt doordat er gekeken wordt naar de doelen, wensen en beperkingen van een sporter.

Enkele voorbeelden van voetbal problemen en oplossingen:

- Merkt een voetballer dat er een tekort is aan uithoudingsvermogen, dan wordt dit aangepakt door middel van hartslag verhogende uitvoeringen, samengestelde bewegingen en een snelle opeenvolging van verschillende oefeningen.

- Treedt er snel verzuring op in het spierweefsel van de speler, dan kan dit bijvoorbeeld met het spieruithoudingsvermogen en flexibiliteit te maken hebben.

- Is er een probleem qua spierkracht waardoor het sprinten bijvoorbeeld belemmerd wordt, dan zal het lichaam hierop getraind moeten worden en de speler zal merken dat hij/zij tijdens voetbaltrainingen en -wedstrijden beter uit de verf komt.

Wat ik zelf ook merkte aan één van mijn eigen voetballende klanten dat een kromme lichaamshouding door de trainingen is veranderd naar een statige houding. Hierdoor is er tijdens het spel meer overzicht voor de speler, hij lijkt groter en komt hierdoor ook zelfverzekerder over.

Doordat er veel attributen tijdens de Personal Training sessies gebruikt worden, heeft de training een hele andere invloed op de sporter in tegenstelling tot de fitnessapparaten die normaal gebruikt zouden worden. Instabiele ondergronden zorgen voor betere activering van de spieren en verhogen de hartslag sneller. Verder wordt het lichaam zelf veel gebruikt om een oefening intensiever te maken. Door te trainen met het eigen lichaamsgewicht behaal je eerder resultaat, want vele functies en trainingsdoelen zoals balans, spierkracht, uithoudingsvermogen en vetweefsel reductie verbeteren aanzienlijk sneller.

Een utopie zou zijn dat iedere speler van je team een eigen Personal Trainer heeft, maar wie weet wat de tijd ons zal brengen!

Geschreven door Tom van der Hulst

Personal Trainer Groningen

06-514 784 53

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
terug naar boven