Menu

Langdurige pijnklachten tijdens of na het spelen

Langdurige pijnklachten tijdens of na de training?

Door W. Welling, Medisch Centrum Zuid – Flytta.
Wouter Welling is bewegingswetenschapper en doet onderzoek naar blessurepreventie binnen amateur- en topsport bij Medisch Centrum Zuid – Flytta te Groningen. Voor vragen over dit artikel kunt u contact opnemen met de praktijk: 050-5271613


Hoe ontstaat en herken je overbelasting?

In de wetenschap wordt beweerd dat minimale schade in het spierweefsel leidt tot spierpijn en stijfheidklachten. Iedereen zal dit herkennen na een zware voetbaltraining. Wanneer  er structurele spierpijnklachten zijn kan er sprake zijn van overbelasting. Dit kan voor, tijdens of na een training zijn. Overbelastingsblessures ontstaan wanneer de fysieke belasting structureel hoger is dan de belastbaarheid van het lichaam. Door fysieke belasting, zoals een zware voetbaltraining, ontstaat er in de spier een lichte beschadiging van het weefsel. Een normale hersteltijd van spierweefsel bedraagt ongeveer 2 dagen. Zodra deze beschadiging niet binnen de normale tijd herstelt, kan er sprake van overbelasting in de spier.

Iedereen kent de term overbelasting, maar vaak herkennen we de ze klachten te laat. Kunnen we de klachten zien aankomen? Overbelastingsblessures zijn niet altijd even gemakkelijk te herkennen. Wanneer we onze enkel verzwikken herinneren we ons allemaal dat ene acute moment met de duidelijke gevolgen. De klachten bij een overbelasting zijn complexer en onduidelijker. Zo is er bij overbelasting bijvoorbeeld geen duidelijk ontstaansmoment aan te geven en is het klachtenbeloop uiteenlopend.



Behandeling en preventie overbelastingsblessures

Bij de behandeling van overbelastingblessures is het in eerste instantie belangrijk om de belasting van fysieke trainingen aan te passen, onder begeleiding van een sportfysiotherapeut of fysiektrainer, zodat het lichaam meer tijd krijgt om te herstellen. Op lange termijn is gericht trainen belangrijk om de belastbaarheid van het lichaam te verhogen. Wanneer door training de belastbaarheid van het lichaam verhoogd is, kan het lichaam meer fysieke belasting aan tijdens wedstrijden en trainingen.

grafiek

 



In bovenstaande afbeelding zijn de verschillende spierpijnreacties weergegeven van het begin tot einde trainingstijd en in de periode na de training (lichtblauw). Bij normale spierpijn zijn er lichte pijnklachten tijdens en na de training, maar kan de sporter wel doorgaan met trainen (fase 1). Wanneer de spierpijn structureel toenemen aanwezig blijft gedurende de gehele training, zorgt dit ervoor dat de persoon de training vroegtijdig moet staken en is er sprake van lichte overbelasting van het spierweefsel (fase 2 en 3). Wanneer de pijn nog heftiger wordt en zorgt dat er helemaal niet meer kan worden getraind vanwege deze pijn, is er sprake van overbelasting (fase 4).

Hoe voorkom je overbelasting?

Om spieroverbelasting te voorkomen moet de opbouw in de training optimaal zijn. Een goede opbouw in de training zorgt voor genoeg hersteltijd en een vergroting van belastbaarheid.
Naast de trainingsopbouw is trainingsvariatie cruciaal. Er dienen verschillende voorwaarden te worden gecreëerd om de belastbaarheid te verhogen. Naast conditie- en krachttraining zijn flexibiliteit van de spieren en core stability essentieel om daadwerkelijk fitter en sterker te worden, en zo de belastbaarheid van de sporter te verhogen.



terug naar boven